Zmieniają się formy przekazywania informacji, zmienia się również korzystanie z technologii, a to w jaki sposób Kościół, ludzie i organizacje związane z Kościołem komunikują się z wiernymi przekłada się potem na poziom ich zaangażowania i zainteresowanie – szczególnie młodych.
Ewangelizacyjna misja kościoła i zobowiązania do dawania świadectwa wiary w Boga mogą być realizowane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii multimedialnych i dźwiękowych.
Kościół niejednokrotnie stawiał czoła różnym wyzwaniom. W połowie XVI ruch reformacyjny świecił trumfy, wprawdzie w tym okresie w Polsce nie palono czarownic, ale malejąca liczba wiernych spotkała się z szybką reakcją Kościoła. Pod hasłem kontrreformacji pojawiły się liczne inicjatywy duszpasterskie. Kościół otworzył się i starał się wypływać na wyobraźnię wiernych poprzez spektakularne widowiska. Zadanie ułatwiały barokowe, bogato zdobione wnętrza, barwne malowidła, złocone rzeźby, organy i wszechobecne chóry. Kościół znalazł sposób by przyciągnąć wiernych. Co nimi kierowało pobożność , a może ciekawość i chęć rozrywki?
Jak pisał Janusz Tazbir źródło: „Mówią wieki”, Nr 5, 1966
„W czasie Bożego Narodzenia wystawiano kukiełkowe jasełka i budowano szopki, pełne egzotycznych rekwizytów i postaci. W Palmową Niedzielę obwożono po miastach figurę Chrystusa jadącego na osiołku, a w Wielkim Tygodniu odbywały się misteria Męki Pańskiej. W XVI wielu rozpowszechnił się też obyczaj przystrajania Grobów. Popularne były przedstawienia, organizowane przez uczniów szkół jezuickich. Były to biblijne tragedie, oraz komedie wyśmiewające grzechy, czy też dialogi skierowane przeciw protestantom. Także dysputy jezuitów z różnowiercami przeradzały się w widowiska”
Kontrreformacja to tylko jeden z przykładów. Od wieków Kościół stara się sprostać równym wyzwaniom, ale nigdy nie było to tak trudne jak obecnie. Zachowanie księży, pedofilia i strefa seksualności w kościele to problem którego beż odwagi i oczyszczenia nie da się pokonać.
Pandemia pokrzyżowała wiele planów, ale z drugiej jednak strony przyśpieszyła rozwój technologiczny w wielu miejscach.
To w jaki sposób Kościół będzie chciał wykorzystać technologiczny postęp w dotarciu do wiernych przełoży się na jego przyszły wizerunek. Zmiany już powoli widać choćby w nastawieniu do terminali płatniczych. Jako pierwsza parafia w Polsce te nowinki płatnicze wprowadziła Parafia św. Ignacego Loyoli i św. Andrzeja Boboli w Jastrzębiej Górze. Z kolei dominikanie z klasztoru przy ul. Freta w Warszawie proponują parafianom możliwość zamówienia mszy przez internet, za którą można zapłacić szybkim przelewem.
W jakiś sposób uatrakcyjnić spotkanie z wiernymi? Jak czerpiąc z doświadczeń kontrreformacyjnych, reagować w obecnych czasach ? Tak by bez osądu o nachalność budować Nowoczesnych Kościół i ułatwić kontakt z wiernymi? Z pomocą przychodzi całą gama rozwiązań, które nie tylko uatrakcyjnią spotkanie z wiernymi, a dodatkowo mogą być wykorzystywane przez wspólnoty kościelne, w „ Kościele po godzinach”- w próbach zespołów kościelnych, podczas zebrań Rady Kościelnej.
Dużo zależy do odpowiedniego:
– systemu elektroakustycznego – zestawu głośników zapewniających wysoką zrozumiałość mowy
– czytelnego, prostego i intuicyjnego systemu multimedialnego
Wdrożenie takich rozwiązań nie musi być ani kosztowane, ani problematyczne, a z pewnością podniesie jakość przekazu i ułatwi komunikację m.in. podczas nabożeństw.