Klasztor Marienberg, położony u zbiegu północnej granicy Włoch ze Szwajcarią i Austrią, dominuje wśród górskich zboczy. Założony w XII wieku, wychodzi na żyzną, polodowcową dolinę rzeki Adygi, jego strome pionowe ściany i ozdobne wieżyczki z cebulastymi kopułami są typowe dla tyrolskiej architektury. Dziś stanowi jeden z najwspanialszych przykładów obiektów sakralnych.
To właśnie ten wyjątkowy aspekt aranżacji wnętrz przykuł uwagę architekta Wernera Tscholl’a, podczas dużego projektu renowacji w 2015 r. „Zależało nam na tym, aby nowa technologia nie umniejszyła piękna kościoła” – wyjaśnił pan Florian Stecher z firmy flocom, integrator i specjalista mediowy. „Opactwo Marienberg jest naszym klientem od lat. Planowali odnowić system nagłośnienia podczas całkowitej renowacji kościoła i mieliśmy szczęście, że produkt firmy d & b audiotechnik dokładnie pasował do tego projektu ”.
Celem spotkania, zainicjowanego bezpośrednio przez opata Markusa Spaniera i przeora Philippa Kuschmanna, było znalezienie rozwiązania, które wzmocni dźwięk – głównie poprzez zwiększenie zrozumiałości mowy. W przeciwieństwie do wielu średniowiecznych kościołów, pogłos nie był problemem. Wymaganiem architekta było zwrócenie szczególnej uwagi na aspekty estetyczne podczas planowania systemu nagłośnienia. Rozpoczęliśmy nasz model symulacyjny od pary głośników d & b 24C i 24C-E, aby osiągnąć pełną długość nawy głównej. Wysoka, cienka obudowa w stylu kolumny oraz fakt, że wiązka głośników nisko / średniotonowych 24C odchyla się o pięć stopni w dół, pozwoliłyby nam na zamontowanie ich równolegle do filarów; podczas gdy pozioma kardioidalna charakterystyka dyspersji tych głośników zapewnia poziom tłumienia szerokopasmowego z boków i z tyłu, który rozwiązuje wszystkie problemy związane z pogłosem.
„EASE zaprezentował dobre wartości, więc zrobiliśmy demo z fizycznie ustawionymi głośnikami. To działało naprawdę dobrze, w rzeczywistości nawet lepiej niż planowano i znacznie powyżej oczekiwań. Jednak architekt Werner Tscholl uznał kombinację 24C / 24C-E za niezgodną z ogólnym projektem estetycznym, więc zaczęliśmy od podstaw modelowanie z zaledwie czterema mniejszymi głośnikami 16C dla nawy głównej. Fizycznie znacznie krótszy i z mniejszą liczbą przetworników, 16C ma szerszą pionową dyspersję niż 24C, czterdzieści zamiast dwudziestu stopni i maksymalny SPL 4dB mniejszy niż 24C. Okazało się, że 16C sprawdził się podwójnie, zarówno pod kątem wizualnym, jak i elektroakustycznym. Dodaliśmy tylko cztery głośniki 4S firmy d & b, aby wypełnić nawy boczne i ołtarze, do których 16C nie mogły dosięgnąć ”.
Ponieważ instalacja audio była częścią znacznie szerszego projektu renowacji, faza instalacji flocom przebiegła bez przeszkód. „Kanały i kable, głośniki i mikrofony, DSP i wzmacniacze zostały umieszczone dokładnie tam, gdzie chcieliśmy, bez kompromisów” – poinformował Stecher. „Architekci Abbot Spanier i Werner Tscholl byli z tego zadowoleni. Wyrazili zadowolenie z pierwszego uruchomienia systemu audio i otrzymaliśmy od nich gratulacje”.