Jak znaleźć odpowiedni system nagłośnienia dla kościoła?
Konfiguracja pełnego systemu nagłośnienia dla kościoła lub domu modlitwy może być trudna i czasochłonna, zwłaszcza jeśli pracuje się z budżetem składającym się tylko z darowizn i datków od wiernych. Wiadomo przecież, że te fundusze należy alokować w możliwie najbardziej efektywny i rozsądny sposób.
Przy tak przytłaczającej liczbie opcji sprzętu nagłośnieniowego robienie zakupów online lub wizyta w sklepie muzycznym może być zniechęcającym zadaniem. Nie mówiąc o tym, że nawet nie wiadomo, od czego zacząć.
Punktem wyjścia powinien być wybór dobrej jakości dźwięku i odpowiednia konfiguracja systemu dźwiękowego. W ten sposób eliminuje się problemy z rozmytymi mikrofonami, pętlami sprzężenia zwrotnego i niską głośnością, które mogą zepsuć wrażenia słuchaczy.
Aby wybrać odpowiedni system nagłośnienia, należy wziąć pod uwagę wielkość pomieszczenia, liczbę członków parafii uczestniczących w mszach oraz rodzaj potrzebnych mikrofonów. Na tej podstawie można podjąć decyzję dotyczącą zakupu.
1. Rozmiar i akustyka
Każde pomieszczenie jest inne i nie wystarczy po prostu ustawić głośnik. Chodzi o zasięg i upewnienie się, że publiczność słyszy wypowiadaną treść wyraźnie, z odpowiednią głośnością i artykulacją.
Czystość dźwięku często sprowadza się do właściwości akustycznych pomieszczenia lub przestrzeni. Wiele świątyń budowanych jest z myślą o dobrej akustyce, z odpowiednimi warunkami dla naturalnego pogłosu i wzmocnienia. Niektóre systemy dźwiękowe mają wbudowane efekty, takie jak cyfrowy pogłos. Dodanie cyfrowego pogłosu do chóru lub kantora za pomocą sprzętu przetwarzającego dźwięk może dać słuchaczom złudzenie, że pomieszczenie jest większe niż w rzeczywistości.
Ile osób jednocześnie będzie słuchało mszy?
Należy zastanowić się, ilu członków parafii zazwyczaj się pojawia na mszach. Systemy PA są oceniane według mocy (wyrażonej w watach), a ogólną zasadą jest jeden wat na osobę w pomieszczeniach zamkniętych i trzy waty na osobę na zewnątrz.
Niestety, bez względu na to, jak dobry jest system nagłośnienia, nie naprawi on pomieszczenia o złej akustyce. Jeśli występują problemy z uzyskaniem dobrego dźwięku, dobrym rozwiazaniem jest konsultacja z zewnętrznym ekspertem, który oceni daną przestrzeń akustyczną.
2. Systemy wszystko w jednym
Na rynku dostępnych jest wiele uniwersalnych rozwiązań PA w rozsądnych cenach, które świetnie nadają się do szybkiej i łatwej konfiguracji. Systemy te są zwykle dostarczane z dwoma głośnikami, mikserem, mikrofonem i wszystkimi niezbędnymi przewodami. Mogą mieć od 150 do 1000 watów.
Systemy typu „wszystko w jednym” świetnie nadają się również do zastosowań mobilnych. Zostały zaprojektowane tak, aby były szybkie w konfiguracji i montażu, a także łatwe w transporcie między różnymi lokalizacjami.
Czasami wszystko, czego potrzeba, to wzmocnienie głosu kilku osób lub podłączenie telefonu lub iPoda do odtwarzania muzyki. Na szczęście systemy te oferują różnorodne typy połączeń, umożliwiające podłączenie wielu mikrofonów, instrumentów przewodowych, takich jak keyboard i gitary, oraz wejście dla odtwarzaczy MP3. Nowsze systemy są również wyposażone w łączność Bluetooth.
3. Mikrofony
Mikrofon określa, jak dokładny i bogaty będzie głos osoby prowadzącej nabożeństwo lub instrumentu muzycznego. Różne typy mikrofonów sprawdzają się w różnych zastosowaniach. Należy zastanowić się, kto będzie na scenie i co się będzie na niej działo: czy ludzie będą grać na instrumentach? Czy śpiewacy lub prowadzący modlitwę będą musieli dzielić się mikrofonami?
Należy również upewnić się, że jest dostępna odpowiednia liczba wejść w mikserze systemu nagłośnienia, aby móc odpowiednio zaplanować różne scenariusze. Może być koniecznych kilka mikrofonów ręcznych, mikrofon krawatowy lub nawet bardziej czuły mikrofon kondensacyjny dla chóru.
4. Sieć bezprzewodowa
A co z siecią bezprzewodową? Mikrofony bezprzewodowe zapewniają większą swobodę ruchu oraz czystszą estetykę mówcy lub wykonawcy. Dostępnych jest również wiele opcji typów mikrofonów, m.in. krawatowy, doręczny, nagłowny i zestaw słuchawkowy.
Należy pamiętać, że mikrofony bezprzewodowe działają na częstotliwościach radiowych, co oznacza, że mogą być podatne na zakłócenia z telefonów komórkowych, tabletów i innych urządzeń elektronicznych. Systemy bezprzewodowe UHF (ultra high frequency) działają w wyższym paśmie częstotliwości w przeciwieństwie do systemów VHF (very high frequency): oba mają swoją użyteczność. UHF może być lepsze dla pomieszczenia z wieloma innymi urządzeniami elektronicznymi, podczas gdy VHF jest lepsze dla osób z mniejszym budżetem.
5. Akcesoria
Akcesoria, takie jak kable, zaciski i statywy mikrofonowe, należy wybierać ostrożnie, podobnie jak mikrofony i głośniki. W przypadku kabli nie chodzi tylko o długość – chodzi o jakość złączy na każdym końcu.
Najprawdopodobniej będzie potrzebnych także kilka rozmiarów statywów mikrofonowych, różnej długości przewody, aby móc odpowiednio adaptować się do różnych potrzeb i sytuacji.
6. Zaufać specjalistom
Wszystko sprowadza się do tego, aby wiedzieć, czego się potrzebuje i podjąć świadomą decyzję. Kupując nagłośnienie, należy zaufać swoim uszom, ale i słuchać tego, co mówią inni. Poznanie opinii innych osób to świetny sposób, aby dowiedzieć się więcej o sprzęcie.