Eksperci szacują, że aż 30% ogólnej jakości dźwięku można przypisać właściwemu doborowi i ustawieniu mikrofonów na scenie. Tak więc, jeśli chodzi o mikrofonowanie perkusji i instrumentów, opłaca się zrobić to dobrze.
Kiedy muzycy w kościele dają z siebie wszystko, zadaniem inżyniera dźwięku jest uchwycenie tego wspaniałego brzmienia i energii w miksie. Jednak każdy, kto tego próbował, może powiedzieć, że to nie jest rozstawienie kilku mikrofonów. Nawet jeśli kościół ma szczęście mieć świetnych muzyków, wysokiej jakości sprzęt audio i dobrą przestrzeń akustyczną, w której można oddawać cześć Bogu, jest wiele rzeczy, które może zrobić doświadczony inżynier, aby poprawić dźwięk. Eksperci szacują, że aż 30% ogólnej jakości dźwięku można przypisać właściwemu doborowi i umiejscowieniu mikrofonów na scenie. Tym różni się dobry miks od świetnego.
David Walters jest dyrektorem ds. mediów w amerykańskim kościele Chapel Hill Bible w Chapel Hill, N.C. Mając ponad 10 lat doświadczenia w nagłaśnianiu nabożeństw, inżynierii dźwięku przy produkcjach wideo i nagrywaniu, mówi, że o ile zrozumienie podstaw mikrofonowania instrumentów w studiu jest dobrym punktem wyjścia, to środowisko nabożeństw stawia przed inżynierami dźwięku nowe wyzwania.
„W idealnym świecie robilibyśmy w kościele dokładnie to, co w studiu, aby uzyskać wspaniały dźwięk”, mówi, „ale rzeczywistość jest inna. W sytuacji studyjnej zazwyczaj ma się dużo czasu i kontroli. Natomiast w kościele trzeba sprostać wszystkim wyzwaniom związanym z dźwiękiem na żywo, takim jak próba wyizolowania instrumentów i zapobieganie sprzężeniom, ale na przygotowanie się do pracy można mieć tylko godzinę, jeśli ma się szczęście.”
Znalezienie właściwego mikrofonu
Profesjonaliści od dźwięku mają stare porzekadło: „Podczas gdy niektóre mikrofony mogą działać dobrze w wielu zastosowaniach, żaden pojedynczy mikrofon nie sprawdzi się we wszystkim”. Ponieważ jeden mikrofon nie rozwiąże wszystkich problemów, jakie inżynier może napotkać na scenie, ważne jest, aby wiedzieć coś o charakterystyce różnych typów mikrofonów, a także mieć dobry wybór mikrofonów z różnymi typami membran, różnych charakterystykach kierunkowości i czułości.
Wyjątkowo dobre mikrofony potrafią być wyjątkowo drogie, ale to nie znaczy, że kościół potrzebuje tylko takich. „Właściwy wybór i dobre umieszczenie niedrogiego mikrofonu zawsze pokona drogi mikrofon, który stoi w nieodpowiednim miejscu”. Dla Waltersa znalezienie odpowiedniego mikrofonu ma wiele wspólnego z rolą, jaką instrument będzie odgrywał w miksie.
Podstawy rozmieszczenia mikrofonów
Oprócz posiadania odpowiedniego mikrofonu dla danego instrumentu, jego umieszczenie ma kluczowe znaczenie dla uzyskania dobrego dźwięku. Zastanówmy się nad innym starym powiedzeniem: „Najlepszej pozycji mikrofonu nie można przewidzieć, trzeba ją znaleźć.” To wyjaśnia, dlaczego profesjonaliści audio często zaczynają od mikrofonów, które znają, w miejscu, o którym wiedzą, że działało w przeszłości. Jednak ważne jest, aby zrozumieć, że to, gdzie mikrofon jest umieszczony w stosunku do źródła i biorąc pod uwagę inne czynniki na scenie, jest krytyczne dla uchwycenia dobrego dźwięku. Inżynier musi być zawsze przygotowany do eksperymentowania z rozmieszczeniem mikrofonów, ponieważ każda sytuacja jest inna.
Powszechny błąd
Zawodowi inżynierowie dźwięku zgadzają się, że zbyt częstym błędem popełnianym przez amatorów jest myślenie, że mikrofony mogą być skutecznie rozmieszczone po prostu na podstawie oceny wizualnej. Eksperci wiedzą, że mogą się do tego zbliżyć, dzięki posiadanemu doświadczeniu, ale właściwe rozmieszczenie mikrofonów wymaga słuchania. Należy wziąć pod uwagę styl osoby grającej i jej wybory brzmieniowe w danym dniu, zmiany lokalizacji lub poziom innych źródeł na scenie oraz inne czynniki dynamiczne. Mikrofony są kluczowe, bo znajdują się na samym początku ścieżki sygnału audio. Aby uzyskać dobry końcowy miks, ważne jest, aby zrobić to dobrze na samym początku, słuchając efektu za każdym razem, gdy umieszcza się mikrofon.